Kamerlid Van Bossuyt was mede-initiatiefnemer van de interpretatieve wetgeving uit 2021, die werd ingevoerd om rechtsonzekerheid weg te nemen en ervoor te zorgen dat verzekeraars hun verplichting om droogteschade te vergoeden niet meer kunnen ontlopen. Desondanks blijven sommige verzekeraars weigeren om gevolgschade door droogte te vergoeden via de brandverzekering, zegt Van Bossuyt. Na bemiddeling door de Ombudsman van de Verzekeringen komt er in bijna de helft van die gevallen alsnog een oplossing.
3,7 miljoen euro aan droogteschade uitgekeerd
Tussen december 2021 (aanname van de interpretatieve wetgeving) en december 2023 ontvingen de verzekeringsmaatschappijen 1.400 dossiers om een tussenkomst te bekomen voor droogteschade aan de woning. In 500 gevallen werd er effectief een vergoeding uitgekeerd. Er werd gedurende die periode een totaalbedrag van 3,7 miljoen euro uitgekeerd aan slachtoffers.
“Droogteschade is een reëel probleem, zeker gezien de klimaatverandering”, zegt Van Bossuyt. “Het is essentieel dat de consument beschermd wordt en dat verzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen en schade vergoeden.”
Schadevergoeding na bemiddeling Ombudsdienst
Mensen waarvan de schadeclaim wordt geweigerd door de verzekeringsmaatschappij, kunnen aankloppen bij de Ombudsman van de Verzekeringen. Die ontving van 2022 tot en met 2024 zo’n 60 klachten. “Het lage aantal klachten suggereert dat de meeste consumenten akkoord gaan met de beslissing van de verzekeraar, of dat er een zekere terughoudendheid is om een klacht in te dienen”, zegt Van Bossuyt. “Nochtans leidde bemiddeling in 47 gevallen tot een oplossing in het voordeel van de consument, wat neerkomt op een succespercentage van bijna 80 procent.”