“Vandaag zien we dat verschillende producten en diensten onvoldoende toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Nochtans is dat cruciaal om vlot te participeren in het dagelijkse leven”, weet Van Bossuyt.
Innovatie niet afremmen
De nieuwe wetgeving lijst duidelijk op welke producten en diensten toegankelijker gemaakt moeten worden. “We zijn daarbij zo toekomstgericht mogelijk te werk gegaan”, legt Van Bossuyt uit. “De regels zullen bovendien enkel van toepassing zijn op nieuwe producten en diensten voor bijvoorbeeld telefonie, bankieren, e-commerce en transport.” De strakke regels laten de producenten wél de nodige ruimte om zelf te kiezen hoe ze hun producten toegankelijker willen maken. “Tijdens de onderhandelingen heb ik continu daarvoor geijverd”, benadrukt Van Bossuyt. “Heel gedetailleerd vastleggen hoe ze hun producten toegankelijk moeten maken, zou innovatie afremmen.”
Ook omgeving toegankelijker maken
Ook de directe omgeving van de betrokken producten en diensten moet volgens Van Bossuyt toegankelijker worden. “Wat ben je met een toegankelijke ticketmachine in een station als de rolstoelgebruiker er niet geraakt? Om die verplichting realiseerbaar te maken, geldt ze wel enkel voor nieuwe infrastructuur of wanneer de structuur van een bestaand gebouw ingrijpend gerenoveerd wordt”, besluit het Europarlementslid.