Anneleen Van Bossuyt had verwacht dat de Commissie creativiteit zou stimuleren door de wetgeving te vereenvoudigen en nieuwe businessmodellen alle kansen te geven. “De voorstellen van vandaag betekenen echter geen stap vooruit”, meent zij. Ze wijst onder meer op het feit dat wie een foto van een gebouw op een openbare plaats neemt en verspreidt, nog steeds soms toestemming moet vragen aan de kunstenaar of architect.
Gevaarlijke belastingen
Van Bossuyt heeft ook haar bedenkingen bij de zogenaamde YouTube-belasting, een belasting op video- en muziekstreamingdiensten die artiesten financieel extra moet compenseren: “Gebruikers moeten steeds toegang hebben tot legaal verkregen content om zo de culturele waarde van muziek of films te ontdekken. Of willen we dat de creatieve industrie helemaal naar de VS verhuist? Artiesten moeten uiteraard wel vergoed worden voor hun werk.”
Ook de belasting op hyperlinks (links die doorverwijzen) kan bij Van Bossuyt op weinig begrip rekenen. Die belasting kunnen uitgevers aanrekenen aan nieuwsverzamelaars zoals Google News, die gebruikmaken van stukken tekst, verwijzingen, hyperlinks, … die elders op het internet vrij beschikbaar zijn.