Kamerlid
Kruimelpad
Gemakkelijker kiezen voor een echt energiezuinig toestel met de nieuwe energielabels
Afgelopen nacht hebben de Raad, de Europese Commissie en het Europees Parlement een akkoord bereikt over de nieuwe energielabels voor elektronische toestellen. Anneleen Van Bossuyt (N-VA), fractierapporteur over energie-efficiëntie, is erg tevreden met het compromis: “De nieuwe labels zijn een pak duidelijker. De consument zal nu makkelijker voor een écht energiezuinig toestel kiezen, wat voor een lagere energiefactuur zorgt. In combinatie met andere energiebesparende maatregelen kan een gemiddeld gezin jaarlijks maar liefst 480 euro besparen. Een duidelijk verschil voor de burger.”
De energielabels waren dringend aan vernieuwing toe. Van Bossuyt: “Omdat huishoudtoestellen steeds zuiniger worden, zitten ze nu bijna allemaal in de meest groene A-klasse. Om toch nog een onderscheid te maken wordt nu nog +, ++ en +++ toegevoegd, wat enkel voor verwarring en ongewilde misleiding zorgt. De consument denkt immers dat als een koelkast in de A-klasse zit, dit een zuinig toestel is. Het verschil in verbruik kan echter tot 50% bedragen tussen de verschillende subcategorieën in de A-klasse."
Het nieuwe systeem dat in werking zal treden vanaf 2019 maakt komaf met de plusjes. Vanaf dan zal er enkel een schaal bestaan van A tot en met G. Van Bossuyt: “Deze op het eerste zicht kleine ingreep moet voor een drastische daling van het Europese energieverbruik zorgen. De jaarlijkse besparing op Europees niveau zal ongeveer gelijk zijn aan het jaarlijkse energieverbruik van Italië en de Baltische staten. Niettemin moeten we verder blijven inzetten op een zuiniger energieverbruik, los van de aankoop van echte energiezuinige toestellen. Die mentaliteitswijziging is nog niet overal in Europa doorgedrongen."
Het Parlement heeft tijdens de onderhandelingen erover gewaakt dat elektronicazaken nog ruimschoots de tijd hebben om de labels aan te passen. “Als parlementair onderhandelaar heb ik er mee voor gezorgd dat deze bedrijven niet onnodig en overdreven belast worden. Bovendien zijn het de producenten die de nieuwe labels moeten voorzien op de toestellen die al in de winkel staan. In reclames moeten de verkopers wel duidelijk aangeven in welke categorie het betrokken product zich bevindt. Kortom, dit is een akkoord op maat van zowel de consument als het bedrijfsleven.”