Kamerlid
Kruimelpad
N-VA tegen gratis Interrail-ticket voor 18-jarigen
De Commissie gaat onderzoeken of het mogelijk is om alle 18-jarigen een Interrail-pas cadeau te doen. 'De EU is het spoor bijster met dit idee', vindt de N-VA.
Het klonk aanvankelijk als niet veel meer dan een kleurrijk ballonnetje in sombere Brexit-tijden.
Op 14 september verwees Manfred Weber naar de ruim 250.000 jongeren die afgelopen zomer met een Interrail-ticket door Europa waren gereisd: niet bang, maar nieuwsgierig om anderen beter te leren kennen.
'Laten we de jonge Europeanen een Interrail-ticket cadeau doen, zodat ze Europa kunnen ervaren', zei de fractieleider van de christendemocraten in het Europees Parlement na de State of the Union van Jean-Claude Juncker.
Tot Webers eigen verbazing lokte het idee veel positieve reacties uit. Het kwam ter sprake op de vergadering met de andere fractieleiders en werd er 'breed gedragen', zegt een bron binnen het Parlement.
En kijk, nauwelijks twee weken later, debatteert het Europees Parlement er vandaag een eerste keer over met leden van de Europese Commissie. Al wie 18 jaar wordt in de Europese Unie, zou een gratis pas krijgen om Europa per trein te verkennen.
'Propagandastunt'
Maar Anneleen Van Bossuyt (N-VA) maakt brandhout van deze 'propagandastunt' die volgens haar jaarlijks 1,9 miljard euro zou kosten.
'De EU wil hiermee een Europees gevoel opwekken bij jongeren, maar liefde koop je simpelweg niet. In tijden waarin iedereen moet besparen, wil het Europees Parlement populariteit kopen door gratis reizen weg te geven. Het geld hiervoor zal weggesneden worden bij budgetten voor Europees onderzoek naar bijvoorbeeld kanker.'
Van Bossuyt vreest ook dat alleen bemiddelde jongeren van het gratis treinticket zullen profiteren: 'De grote kost is niet langer het transport. Het zijn de jeugdherberg, restaurants en cafés ter plaatse die voor extra kosten zorgen.' Dan gaat het geld beter naar de verbreding van Erasmus, of opleidingen en stages voor jongeren, vindt ze.
Een wervend idee
Tom Vandenkendelaere (CD&V) steunt het voorstel wel voluit: 'Eindelijk nog eens een concreet idee dat werft voor Europa en dat jongeren de kans biedt om hun horizon te verruimen. Bovendien is het democratisch en ecologisch. Je kan daar toch niet tegen zijn?'
'Erasmus is fantastisch, maar blijft beperkt tot slechts 8 procent van alle jongeren uit hetzelfde geboortejaar. Deze Interrail-pas geeft kansen aan iedereen.'
Vandenkendelaere deelt wel de bezorgdheid van Van Bossuyt dat er op de centen gelet moet worden. 'Maar als we de standaardpas van 200 euro aanbieden, kost dit voor alle 18-jarigen 1,1 miljard euro. Als we ervan uitgaan dat 70 procent van de jongeren op het voorstel ingaat, komt dit neer op 770 miljoen euro. Op een Europees budget van 155 miljard euro valt die uitgave te verdedigen.' Ook de lidstaten en de spoorwegmaatschappijen zouden volgens hem een duit in het zakje kunnen doen. 'Vanaf 2018 moet het programma van start gaan.'
De Europese Commissie is bereid om het voorstel te onderzoeken, maar is ook beducht voor de kostprijs. Een probleem is ook dat niet alle spoorwegmaatschappijen lid zijn van Interrail. Een mogelijk alternatief is dat jaarlijks een groot aantal gratis tickets verloot zou worden onder alle jonge Europeanen.
Bron: De Standaard, 04/10/2016, p. 18