E-commerce is de afgelopen jaren sterk toegenomen, zeker in de modesector. Ongeveer twintig procent van de kleding en dertig procent van de schoenen die online in de EU worden gekocht, worden door klanten geretourneerd. Een derde van die teruggestuurde kledij wordt vernietigd. Een hoog aantal retours betekent een grote milieukost, zeker wanneer die retourzendingen achteraf onverkoopbaar blijken. We moeten mensen hier meer bewust van maken en bekijken hoe we e-commerce kunnen verduurzamen”, zegt Anneleen Van Bossuyt.
Verbod op gratis retours niet zaligmakend
Sommigen pleiten voor een verbod op gratis retours. Voor Van Bossuyt moet het echter de keuze blijven van elk individueel bedrijf of het al dan niet, als commerciële geste, gratis retours aanbiedt.
“Een verbod op gratis retours is geen zaligmakende oplossing. Aangezien ‘gratis retour’ de norm is geworden voor veel consumenten, zullen zij, zelfs bij een verbod op EU-niveau, gratis leveringen en terugzendingen elders online kunnen vinden, buiten de EU.
Makkelijk te omzeilen
Van Bossuyt wijst er ook op dat een algemeen verbod makkelijk omzeild kan worden door bijvoorbeeld maar één eurocent te vragen voor een retour. “De e-retailer die het goedkoopste is en die 1 eurocent vraagt voor retour, zal de voorkeur genieten. Dat lost dan niets op, noch op vlak van duurzaamheid, noch voor kleinere e-commerce bedrijven die moeten opboksen tegen de grotere.”
Retourvignet
De N-VA ziet meer heil in een retourvignet, zoals dat in Nederland al bestaat. “Dat is een speciale sticker of tag met label die de verkoper op een zichtbare plek vastmaakt aan bijvoorbeeld kleding of schoenen. Wanneer u de tag met het label verwijdert, kunt u deze niet meer aan het artikel vastmaken. Ook de sticker kunt u door een speciale lijm niet opnieuw op het artikel plakken. Op die manier kan een consument de artikelen die hij bijvoorbeeld voor een dag draagt of gebruikt niet meer retourneren”.
Daarnaast wil Van Bossuyt de consument ook sensibiliseren over online shoppen en de bijbehorende verspilling. “Vergeet onze lokale handel niet bij het maken van je keuzes.”