Kamerlid
Kruimelpad
Online shoppen over de Europese landsgrenzen heen wordt makkelijker
Consumenten zullen binnenkort in heel Europa makkelijker over de landsgrenzen heen online-aankopen kunnen doen. Hiervoor werden vandaag in de Commissie interne markt en consumentenbescherming in het Europees Parlement de nodige regels goedgekeurd. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) voerde mee de forcing: “Consumenten ervaren vaak problemen als ze iets online willen aankopen in een andere EU-lidstaat. Ze kunnen de aankoop niet afronden of worden bij het openen van hun website doorverwezen naar de eigen nationale webpagina. Willen we een goedwerkende interne markt, dan moeten consumenten vrijer kunnen shoppen in hun zoektocht naar de beste aanbiedingen.”
Met deze wetgeving zullen consumenten vanaf nu de mogelijkheid hebben de webpagina te openen die hun voorkeur wegdraagt. Van Bossuyt: “Handelaars leiden consumenten vaak om naar de eigen nationale webpagina om hen de best mogelijke consumentenbeleving te bieden. Een Vlaamse consument zal bijvoorbeeld omgeleid worden naar de Nederlandstalige website van een Spaans kledingmerk. Het goede aan deze wetgeving is dat handelaars consumenten nog steeds kunnen omleiden naar de webpagina die volgens hen de beste beleving biedt, maar ze zullen consumenten hiervan steeds op de hoogte moeten brengen. Een Vlaamse consument die dan toch liever de Spaanse webpagina wil openen in plaats van de Vlaamse, zal dit vanaf nu probleemloos kunnen doen.”
De nieuwe regels bieden de verkopers wel nog de ruimte om zelf te beslissen op welke markten zij zich specifiek willen richten en welke prijzen ze willen toepassen. Twee cruciale elementen, volgens Van Bossuyt: “Ik heb hier tijdens de onderhandelingen steeds voor gepleit. Sommige verkopers willen immers helemaal niet aan consumenten uit de hele Europese Unie verkopen. Het beschikbaar maken van producten en diensten aan een veel breder publiek brengt namelijk een pak uitdagingen met zich mee.”
Concreet: een Vlaamse consument koopt een ijskast op een Duitse website, maar de ijskast blijkt niet te werken. Kan de consument dan rekenen op de consumentenbescherming in zijn eigen lidstaat of is hij onderworpen aan de wetgeving die geldt in het land van de verkoper? Van Bossuyt: “Voor deze situaties hebben we een duidelijke oplossing voorzien. Niet alle bedrijven hebben de mogelijkheid om de 28 verschillende consumentenwetgevingen te kennen. Een handelaar moet op zijn website daarom steeds aangeven op welke markten hij zich specifiek richt. Hebben consumenten uit die landen een probleem met het aangekochte goed, dan kunnen zij zich beroepen op hun eigen consumentenrecht. Wil een consument uit een land waarop de handelaar zich niet specifiek richt toch graag de aankoop doen, dan kan dat, maar wel onder de wetgeving van de lidstaat van de handelaar. Een werkbare oplossing voor onze kmo’s.”
Ten slotte krijgt de handelaar ook de vrijheid om te beslissen of hij al dan niet in het buitenland wil leveren. Van Bossuyt: “Een klein Vlaams bedrijfje heeft niet altijd de logistieke middelen om pakweg in Polen te leveren. Consumenten kunnen wel steeds met de handelaars overeenkomen om het aangekochte goed op te halen in de lidstaat van de handelaar. Of ze kunnen zelf instaan voor de organisatie en kosten van de levering vanaf de grens van de lidstaat van de handelaar tot in de eigen lidstaat.”