Uit cijfers van de Consumentenombudsdienst blijkt dat 82 procent van de dossiers inzake garantie gaat over een gebrek dat zich voordoet binnen een termijn van één jaar. De uitbreiding van de omkering van de bewijslast naar één jaar, zoals de EU vooropstelt, is dan ook een goede zaak. “Waarom moet België dan nog verder gaan en die termijn uitbreiden naar twee jaar”, vraagt Anneleen Van Bossuyt zich af. “Dat gaat alleen maar zorgen voor extra lasten en kosten voor de verkopers. De termijn van één jaar is ruim voldoende en is ook waar het merendeel van de EU-lidstaten voor kiezen. Willen we een gelijk speelveld behouden voor onze ondernemers en onze concurrentiepositie niet schaden, dan volgen we best de EU-richtlijnen”, besluit Anneleen.
Anneleen Van Bossuyt
Kamerlid
Kruimelpad
Evenwicht belang consument en ondernemer zoek bij uitbreiding wettelijke garantie
Gepubliceerd op woensdag 2 februari 2022
Wie een product koopt in ons land, kan rekenen op een wettelijke garantie. Er is ook nog de periode van omkering van de bewijslast: in die periode is het aan de verkoper om aan te tonen dat een defect product te wijten is aan een verkeerd gebruik van de koper en niet aan een defect aan het product zelf. België zet die periode op twee jaar, terwijl de EU een periode van één jaar vooropstelt. “Voor de consument is die twee jaar weliswaar goed nieuws, maar het verstoort het evenwicht tussen de belangen van de consument en die van de ondernemingen”, zegt N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt.
© Frankie and Fish